UODO kontroluje podmioty w zakresie przepisów dotyczących inspektora ochrony danych
UODO prowadzi weryfikację przestrzegania przepisów dotyczących prawidłowego wyznaczenia i funkcjonowania inspektora m.in. w zakresie:
1) obowiązku wyznaczenia inspektora,
2) zgłoszenia organowi nadzorczemu wyznaczenia lub odwołania inspektora,
3) opublikowania imienia i nazwiska inspektora na stronie internetowej administratora,
4) usytuowania inspektora w strukturze organizacji,
5) włączania go w sprawy ochrony danych osobowych,
6) ewentualnego występowania konfliktu interesów.
W ostatnim czasie organ nadzorczy stwierdził kilka przypadków naruszenia przepisów związanych z pełnieniem funkcji inspektora, co wymagało:
1) wydania przez UODO nakazu wyznaczenia inspektora ochrony danych w spółdzielni mieszkaniowej,
2) nałożenia przez UODO administracyjnej kary pieniężnej w związku z wypełnianiem przez inspektora swoich zadań bez należytego uwzględnienia ryzyka związanego z operacjami przetwarzania oraz nieangażowania inspektora w prowadzone procesy przetwarzania.
UODO przygotował szczegółowy zestaw pytań i wzywa administratorów z sektora publicznego i prywatnego do złożenia wyjaśnień dotyczących przyjętych przez nich rozwiązań w zakresie konkretnego obowiązku wynikającego z przepisów o ochronie danych osobowych wraz z przedstawieniem szczegółowych i popartych dowodami informacji na temat regulacji i praktyk przyjętych w celu prawidłowej realizacji tego obowiązku.
Zestaw pytań dostępny na stronie internetowej UODO: https://uodo.gov.pl/pl/138/2336